Wpływ Clopidogrel Dodany do aspiryny u pacjentów z migotaniem przedsionków

Antagoniści witaminy K zmniejszają ryzyko udaru u pacjentów z migotaniem przedsionków, ale są uważani za nieodpowiednich u wielu pacjentów, którzy zamiast tego otrzymują zwykle aspirynę. Zbadaliśmy hipotezę, że dodanie klopidogrelu do kwasu acetylosalicylowego zmniejszy ryzyko wystąpienia zdarzeń naczyniowych u pacjentów z migotaniem przedsionków. Metody
Łącznie 7554 pacjentów z migotaniem przedsionków, u których wystąpiło zwiększone ryzyko udaru, i którym nie podawano antagonistów witaminy K, było losowo przydzielanych do grupy przyjmującej klopidogrel (75 mg) lub placebo, raz na dobę, oprócz aspiryny. Pierwszorzędowym rezultatem było połączenie udaru, zawału mięśnia sercowego, zatorowości systemowej poza ośrodkowym układem nerwowym lub zgonu z przyczyn naczyniowych.
Wyniki
Po medianie wynoszącej 3,6 roku obserwacji główne zdarzenia naczyniowe wystąpiły u 832 pacjentów otrzymujących klopidogrel (6,8% rocznie) iu 924 pacjentów otrzymujących placebo (7,6% rocznie) (względne ryzyko związane z klopidogrelem, 0,89; przedział [CI], 0,81 do 0,98, P = 0,01). Różnica wynikała przede wszystkim ze zmniejszenia częstości udaru u klopidogrelu. Udar mózgu wystąpił u 296 pacjentów otrzymujących klopidogrel (2,4% rocznie) i 408 pacjentów otrzymujących placebo (3,3% rocznie) (względne ryzyko, 0,72; 95% CI, 0,62 do 0,83; p <0,001). Zawał mięśnia sercowego wystąpił u 90 pacjentów otrzymujących klopidogrel (0,7% rocznie) iu 115 otrzymujących placebo (0,9% rocznie) (względne ryzyko, 0,78, 95% CI, 0,59 do 1,03, P = 0,08). Duże krwawienie wystąpiło u 251 pacjentów otrzymujących klopidogrel (2,0% rocznie) iu 162 pacjentów otrzymujących placebo (1,3% rocznie) (względne ryzyko, 1,57; 95% CI, 1,29 do 1,92, P <0,001).
Wnioski
U pacjentów z migotaniem przedsionków, u których stosowanie antagonistów witaminy K było nieodpowiednie, dodanie klopidogrelu do kwasu acetylosalicylowego zmniejszyło ryzyko wystąpienia poważnych zdarzeń naczyniowych, zwłaszcza udaru, i zwiększyło ryzyko wystąpienia poważnego krwotoku. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00249873.)
Wprowadzenie
Migotanie przedsionków jest częstym zaburzeniem rytmu serca, które zwiększa ryzyko udaru o współczynnik 5,1. Antagoniści dawki skorygowanej dawki witaminy K i leki przeciwpłytkowe zmniejszają ryzyko udaru o odpowiednio 64% i 22%. 2 W porównaniu z aspiryną, witaminą Antagoniści K zmniejszają ryzyko udaru mózgu o 38%, ale ponad dwukrotnie zwiększają ryzyko krwotoku śródczaszkowego i zwiększają ryzyko poważnego krwotoku zewnątrzczaszkowego o 70%. Nie zmniejszają one śmiertelności z jakiejkolwiek przyczyny ani z przyczyn naczyniowych.2,3 Na podstawie tych danych zaleca się stosowanie antagonistów witaminy K u pacjentów o podwyższonym ryzyku udaru i aspirynę u pacjentów o niższym ryzyku.4,5
Antagoniści witaminy K mają wąskie okno dla korzyści terapeutycznej i wymagają regularnego monitorowania międzynarodowego współczynnika znormalizowanego (INR) 6. Wiele badań w Ameryce Północnej i Europie wskazuje, że tylko około 50% pacjentów z migotaniem przedsionków, którzy są narażeni na zwiększone ryzyko udaru mózgu otrzymują antagonistów witaminy K. 7-10 Pacjenci nie mogą być leczeni antagonistami witaminy K z wielu powodów, w tym z powodu interakcji z innymi lekami, zwiększonego ryzyka krwotoku, niedostatecznego przestrzegania monitorowania INR i chęci pacjenta aby uniknąć terapii antagonistą witaminy K.
[przypisy: skierowanie do szpitala druk, osteopenia leczenie, leczenie kanałowe warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: leczenie kanałowe warszawa osteopenia leczenie skierowanie do szpitala druk