Wpływ Clopidogrel Dodany do aspiryny u pacjentów z migotaniem przedsionków ad 6

W przypadku klopidogrelu występowało 83 epizody poważnego krwawienia niezwiązanego z udarem (z których 62 było ciężkie), w tym ponad 13 zgonów. Najczęstszym miejscem krwotoku był przewód żołądkowo-jelitowy (132 epizody z klopidogrelem vs. 68 z placebo, z nadmiarem 64 epizodów z klopidogrelem). W przypadku połączenia dużych zdarzeń naczyniowych (pierwotny wynik) i poważnego krwotoku nie było znaczącej różnicy między całkowitą częstością zdarzeń a aspiryną i klopidogrelem oraz częstością z samą aspiryną (968 vs. 996 zdarzeń, względne ryzyko, 0,97; 95% CI, 0,89 do 1,06, P = 0,54). Analizy podgrup
Rysunek 2. Rycina 2. Względne ryzyko dla różnych podgrup, według grupy leczenia. Panel A pokazuje względne ryzyko pierwotnego wyniku leczenia (udar, zawał mięśnia sercowego, zatorowość ogólnoustrojowa układu nerwowego lub zgon z przyczyn naczyniowych) z klopidogrelem i aspiryną w porównaniu z samą aspiryną w uprzednio określonych i innych podgrupach będących przedmiotem zainteresowania. Panel B pokazuje względne ryzyko udaru za pomocą klopidogrelu i aspiryny w porównaniu z samą aspiryną w tych samych podgrupach. W każdym panelu rozmiar kwadratu jest proporcjonalny do liczby pacjentów w podgrupie, u których wystąpił punkt końcowy; linie poziome wskazują 95% przedziały ufności. Przerywana linia pionowa wskazuje na ogólne względne zmniejszenie ryzyka dla całej kohorty próbnej. Pokazano także wartości P dla testu interakcji między wynikiem a grupą leczenia w każdej podgrupie. Ryzyko udaru oceniano za pomocą wyniku CHADS2, który odzwierciedla ryzyko udaru u pacjentów z migotaniem przedsionków, przy wartościach od 0 do 6 i wyższych punktach wskazujących na zwiększone ryzyko. Terapia antagonistą witaminy K (VKA) była terapią otrzymaną przed, a nie w trakcie lub po, rejestracji próbnej. Dane nie były dostępne dla niektórych pacjentów w niektórych podgrupach. CAD oznacza chorobę wieńcową i MI zawał mięśnia sercowego.
Analizy podgrup przeprowadzono dla głównych zdarzeń naczyniowych (wynik pierwotny) (Figura 2A) i udaru (Figura 2B). Chociaż okazało się, że istnieje znacząca interakcja związana zarówno z wiekiem, jak iz wynikiem CHADS2 z wpływem klopidogrelu na główne zdarzenia naczyniowe, interakcja ta nie była widoczna w przypadku udaru. Ponadto stwierdzono interakcję z podstawowym stosowaniem antagonistów witaminy K w odniesieniu do udaru, ale nie do zdarzeń naczyniowych. Brak spójności w tych interakcjach wskazuje, że istniały słabe dowody na zróżnicowane efekty leczenia w zależności od tych podgrup.
Dyskusja
W ACTIVE A porównaliśmy kombinację aspiryny i klopidogrelu z samą aspiryną w zapobieganiu poważnym epizodom naczyniowym u pacjentów z migotaniem przedsionków, którzy mieli zwiększone ryzyko udaru mózgu i u których terapia antagonistą witaminy K została uznana za nieodpowiednią. Dodanie klopidogrelu do kwasu acetylosalicylowego zmniejszyło częstość poważnych incydentów naczyniowych z 7,6% rocznie do 6,8%. Było to spowodowane przede wszystkim spadkiem wskaźnika udaru. Częstość występowania poważnych krwawień zwiększyła się po dodaniu klopidogrelu z 1,3% do 2,0% rocznie.
Przydatne jest porównanie stosunku ryzyko-korzyść dla klopidogrelu i aspiryny w porównaniu do aspiryny i antagonistów witaminy K w porównaniu do aspiryny
[patrz też: fala uderzeniowa warszawa, gruźlica jelit, kostniak zatok ]