Ryzyko niewydolności nerek związane z używaniem acetaminofenu, aspiryniny i niesteroidowych leków przeciwzapalnych

Nefropatia przeciwbólowa została po raz pierwszy opisana w latach 50. XX wieku.1 Fenacetyna została następnie zidentyfikowana jako główny winowajca i została wycofana z rynku. Dowody na nefrotoksyczność innych leków przeciwbólowych – acetaminofenu, aspiryny i innych niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) – są skąpe i niekonsekwentne.2 W badaniu prospektywnym szwajcarskich pracowników fabryk osoby, które brały salicylany, nie miały nadmiaru choroby nerek. 3 W czterech badaniach kliniczno-kontrolnych u jednego4 nie stwierdzono związku między przyjmowaniem leków przeciwbólowych a schyłkową niewydolnością nerek (ESRD), ale u pozostałych stwierdzono związek pomiędzy ESRD a salicylanami, 5 pirazolonami, 5 kwasami acetylosalicylowymi, 6 acetaminofenami, 6,7 i NLPZ8. Żadne z tych badań kliniczno-kontrolnych nie było całkowicie oparte na populacji. W trzech przypadkach pacjentów z ESRD wybrano z ogólnej populacji, ale porównywano ich z hospitalizowanymi osobami kontrolnymi, 4-6, aw czwartym badaniu z ogólnej populacji porównywano pacjentów hospitalizowanych z przewlekłą niewydolnością nerek. Ponieważ hospitalizowani pacjenci mogą różnić się od członków populacji ogólnej pod względem stosowania leków przeciwbólowych niezależnie od obecności choroby nerek, skojarzenia stwierdzone w tych badaniach między niewydolnością nerek a stosowaniem leków przeciwbólowych mogą być fałszywe. Przedstawiamy tutaj badanie kliniczno-kontrolne dotyczące dostępnych bez recepty leków przeciwbólowych jako czynników ryzyka dla ESRD, w którym zarówno pacjenci, jak i osoby kontrolne, zostali wyciągnięci z populacji ogólnej.
Metody
Protokół badania został zatwierdzony przez instytucje nadzorcze działające na uczelni w Johns Hopkins University i Administracji Finansowania Opieki Zdrowotnej.
Uczestnicy badania
Badaliśmy mieszkańców Maryland, Virginii, Zachodniej Wirginii i Waszyngtonu, którzy mieli od 20 do 64 lat i mieli telefony w domach. Osoby, które żyły w instytucjach, nieobecne w domach przez ponad dwa tygodnie lub nie były w stanie ukończyć rozmowy (z powodu głuchoty lub bariery językowej) zostały wykluczone z badania.
W przypadku pacjentów z ESRD musiano rozpocząć dializę długoterminową między styczniem a lipcem 1991 r. Zostali oni zaczerpnięci z Mid-Atlantic Renal Coalition, rejestru populacyjnego pacjentów z ESRD. Spośród 978 osób w rejestrze 752 mogło wziąć udział. Pozostali zostali wykluczeni z następujących powodów: 93 osób nie miało prywatnego telefonu, 65 osób zmarło, 19 osób zostało zinstytucjonalizowanych, 14 osób wyprowadziło się z obszaru objętego badaniem, 8 osób odzyskało funkcję nerek, 8 było zbyt chorych na rozmowę, 7 miał problemy ze słuchem, 5 nie mówiło po angielsku, 5 było hospitalizowanych przez ponad dwa tygodnie, a 2 miało więcej niż 64 lata. Spośród 752 kwalifikujących się osób przeprowadzono wywiady z 716 (95 procent) (pozostałych 16 osób odmówiło udzielenia wywiadu, 5 nie ukończyło wywiadu, a 15 nie udało się uzyskać). Mediana pięciu miesięcy pomiędzy początkiem terapii dla ESRD i czasem wywiadu.
Osoby kontrolne żyły w tym samym obszarze, co pacjenci9 i zostały wybrane przez losowe wybieranie numerów, tak aby ich rozkład wiekowy odpowiadał rozkładowi pacjentów. Chcieliśmy zapisać połowę tylu przedmiotów kontrolnych, co pacjentów z przypadkami. Z 1311 rezydencji uzyskanych telefonicznie, 1259 (96 procent) zostało skontrolowanych dla kwalifikujących się mieszkańców, a 402 miało co najmniej jednego kwalifikującego się rezydenta
[patrz też: kostniak zatoki czołowej, radektomia, citomed toruń rejestracja ]