Obraz chorobowy postaci ostrej nie rózni sie w niczym od nieswoistego ostrego zapalenia wyrostka.

Guz może być usadowiony powyżej prawego dołu biodrowego, jeżeli krezeczka kątnicy nacieknie gruźliczo i ulegnie wyraźnemu skurczeniu. Jeżeli nie ma powikłań, to ogólna ciepłota ciała może być prawidłowa lub od czasu do czasu nieco podwyższona. Gdy wytworzy się już wyraźny guz, stolce są zaparte, na przemian zaparte i wolne lub biegunkowe, zależnie od dołączającego się nieżytu jelita doprowadzającego albo od równoczesnej gruźlicy jelit cienkich. W kale w tych przypadkach stwierdza się śluz, jeżeli zaś powstaną owrzodzenia, to także ropę i krew. Gruźlica krętniczo-kątnicza wikła się często ropniami gruźliczymi dookoła jelita, miejscowym zapaleniem otrzewnej i wiedzie do postępującego zwężenia, a nawet do zupełnej niedrożności jelita, jeżeli już przedtem chory nie umrze wśród ogólnego wyczerpania. Gruźlica wyrostka robaczkowego klinicznie może przebiegać jako sprawa ostra, przewlekła lub jako zaostrzenie postaci przewlekłej. Obraz chorobowy postaci ostrej nie różni się w niczym od nieswoistego ostrego zapalenia wyrostka. Natomiast w przebiegu przewlekłej postaci istnieją pewne cechy odmienne od tego, co się spostrzega w nieswoistym przewlekłym zapaleniu wyrostka. Mianowicie w przewlekłej gruźlicy wyrostka stany podgorączkowe wloką się zazwyczaj tygodniami, choroba przebiega z uporczywą biegunką lub z stolcami na przemian zapartymi i rozwolnionymi i, jeżeli powstaną ropnie, mają one przebieg bardzo przewlekły. [patrz też: stomatolog poznań, dentofobia, dentysta Kraków ]