Guz gruzliczy nie bywa nigdy tak twardy, jak guz usadowiony w kosci biodrowej

W przeciwieństwie do guza gruźliczego krętniczo-kątniczego, opadnięty guz odźwiernika jest usadowiony bardziej nad spojeniem łonowym, zatem więcej dośrodkowo, i towarzyszą mu objawy przerostowego rozszerzenia żołądka. Opadnięty guz odźwiernika można odprowadzić z powrotem do nadbrzusza, jeżeli nie jest on unieruchomiony przez zrosty. Od ropnia opadowego oraz ropnia mięśnia biodrowo-lędźwiowego odróżniają guz gruźliczy kątnicy zbitsza spoistość, objawy zwężenia jelita, brak czynnika przyczynowego, który by wywołał powstanie ropnia (zmian gruźliczych w kręgosłupie, ropnego zapalenia przynerkowego lub okołonerkowego i in. ). Ostre powstanie guza wśród objawów ostrej niedokrwistości umożliwia odróżnienie guza gruźliczego od guza powybroczynowego, usadowionego w prawym dole biodrowym. Guz gruźliczy nie bywa nigdy tak twardy, jak guz usadowiony w kości biodrowej. Rokowanie. Poprawie stanu płuc towarzyszy zazwyczaj poprawa także gruźlicy jelit. Postać wrzodziejąca wtórnej gruźlicy jelit wiedzie zwykle dość szybko do śmierci lub objawów wyniszczenia i wyczerpania, zwłaszcza gdy choroba przebiega z uporczywymi biegunkami. Szczególnie źle rokuje postać rzekomo-czerwonkowa. Znacznie dłużej, czasami latami, trwa gruźlica krętniczo-kątnicza. Całkowite wyłuszczenie guza we wczesnym okresie, gdy nie ma jeszcze zrostów z otoczeniem ani ropni dookoła kątnicy i okrężnicy, może dać trwałe wyleczenie. [przypisy: stomatolog poznań, implanty Warszawa, dentysta Kraków ]