Brzuch bywa zapadniety lub miernie wzdety.

Postać wrzodziejącą gruźlicy jelit powstającą wskutek ich zakażenia plwociną zawierającą obficie prątki gruźlicy cechują przede wszystkim biegunki na przemian z zaparciem lub uporczywe biegunki. Zaburzenia te zależą od równoczesnego nieżytu jelit, podtrzymywanego przez drażnienie błony śluzowej jelit pomiędzy owrzodzeniami ich wydzieliną. Chory oddaje stolce częste, obfite, płynne lub papkowate, zazwyczaj cuchnące, choroba bowiem przebiega zwykle ze wzmożonym gniciem w jelitach. Stolce zawierają nieraz śluz, rzadko ropę oraz krew, czasami strzępy uległej martwicy błony śluzowej. Bólów w brzuchu chorzy zazwyczaj nie odczuwają i stoją wtenczas w związku z gruźliczym obrzmieniem węzłów chłonnych. Bóle stają się znaczniejsze, nawet nieznośne, gdy zostanie wciągnięta w sprawę błona surowicza i powstanie zrostowe zapalenie otrzewnej (peritonitis adhaesiva tuberculosa). Wtedy stwierdza się także bolesność uciskową, miejscami zaś zwiększone napięcie powłok brzusznych. Znaczne bóle kurczowe, którym towarzyszą zazwyczaj kruczenie i przelewanie w brzuchu, odczuwają chorzy wtenczas, gdy rozwinie się zwężenie jelita. Brzuch bywa zapadnięty lub miernie wzdęty. Większe wzdęcie spostrzega się, gdy powstaną skleiny pętli jelitowych oraz zrosty otrzewne. Czasami, zwłaszcza u dzieci, dają się wyczuć w brzuchu pakiety obrzmiałych węzłów krezkowych i zaotrzewnych. Bardzo często stwierdza się daleko posuniętą gruźlicę płuc oraz ogólną niedokrwistość. W przebiegu wrzodziejącej gruźlicy jelit powstającej w toku suchot płuc tworzą się nieraz ropnie dookoła jelit pochodzenia gruźliczego lub zależne od wtórnego zakażenia. Klinicznie stwierdza się wtenczas wysoką gorączką, bóle w brzuchu, bolesność uciskową, nacieki w jamie brzusznej, które po przebiciu się ropy do światła jelit mogą na pewien czas znikać, oraz postępujące chudnie nie i wyniszczenie. Znaczniejsze krwotoki jelitowe, a nawet krwotoki dające się wykryć tylko badaniem chemicznym jako krew [hasła pokrewne: perforacja zęba, citomed toruń rejestracja, pasta budwigowa ]